Bank Artikel

Daging Kambing, Rasa & Khasiatnya

Ramai di antara kita masih menganggap daging kambing sebagai makanan istimewa yang tidak biasa dinikmati ketika makan di restoran Timur Tengah atau India. Sebilangan orang percaya bahawa daging kambing adalah daging yang keras dan kurus yang entah bagaimana kurang diinginkan daripada daging lembu atau domba. Baiklah dalam artikel ini kita akan menunjukkan kepada orang-orang itu cara kambing dan menggariskan semua faedah luar biasa dari daging kambing. Dari kari kambing Karibia yang hebat hingga kambing pedas wok Vietnam dengan cili, daging kambing adalah daging merah serba boleh yang memberikan rasa kaya yang indah. Rasa yang enak bukan satu-satunya yang diinginkan oleh daging kambing. Ia juga bagus untuk planet kita dan penuh dengan manfaat kesihatan. Sekiranya anda tidak pernah mencuba kambing atau ragu-ragu bahkan menganggap daging kambing sebagai pengganti daging lembu yang lebih biasa, boleh mencuba daging lain.

Apa Rasa Daging Kambing?

Sebelum kita memulakan dengan khasiat daging kambing, kami fikir kami hanya memberi gambaran umum tentang rasa rasanya kambing. Rasa semula jadi daging kambing boleh menjadi sangat ringan dan tidak memiliki kesenangan yang anda dapat katakan, Lamb. Ia sangat mudah disesuaikan dengan rasa lain dan mengapa ia paling biasa digunakan dalam kari dan rebusan. Untuk memudahkan anda, rasanya ada di antara ayam, daging gelap.

9 kelebihan daging kambing teratas yang dapat disenaraikan oleh admin web Kereta Sewa Alor Setar, antaranya ialah:

1. Kambing Baik Untuk Planet Kita

Perkara pertama yang perlu diperhatikan mengenai kambing adalah bahawa ia bagus untuk planet kita. Mereka adalah salah satu dari sedikit haiwan peliharaan yang benar-benar meninggalkan tanah sedikit lebih baik daripada yang mereka temukan. Mereka melakukan ini dengan menggunakan rumpai dan tumbuhan yang tidak diendahkan oleh haiwan lain. Mereka juga dapat memainkan peranan penting dalam ekologi ladang. Cara yang baik untuk memikirkan kambing adalah seperti mesin pemotong rumput kecil!

2. Kambing Sangat Sesuai Untuk Memasak Lambat

Kambing adalah daging yang sesuai untuk kari periuk atau rebusan. Rasa ringan tahan rempah kaya seperti kapulaga atau cengkeh tanpa mengalahkannya. Ini adalah daging neutral yang serba boleh yang menjadikan rempah menjadi tumpuan utama dalam hidangan apa pun. Untuk memastikan kerja berpasukan yang maksimum di antara rasa rempah dan daging, daging kambing harus diperap semalaman. Ini memberi rempah lebih banyak masa untuk menembus jauh ke dalam daging dan kedalaman rasa yang sebenar dapat dicapai. Setelah mengasinkan daging anda, kami fikir cara terbaik untuk memasaknya adalah melalui periuk perlahan. Kedalaman rasa yang kaya yang diperoleh semasa proses perap akan benar-benar muncul setelah kambing dimasak perlahan selama sekitar 5 jam. Ini adalah daging yang tidak dapat ditahan, yang melelehkan dari mulut ke mulut, yang terus benar semakin popular di seluruh UK.

3. Rendah Lemak

Mengenai banyak manfaat kesihatan dari memakan daging kambing, mari kita mulakan dengan kandungan rendah lemaknya. Daging kambing lebih kurus daripada daging yang lebih biasa di pasaran seperti daging lembu, daging babi atau kambing. Untuk setiap 85g daging kambing, terdapat sekitar 122 kalori dan hanya 2.6 gram lemak. Sekiranya kita membandingkan angka-angka ini dengan hidangan daging sapi yang sama saiznya, anda melihat 245 kalori, jadi jumlahnya lebih dari dua kali ganda! 85 gram daging lembu juga mempunyai kira-kira 16 gram lemak sehingga hampir 16 kali ganda daripada daging kambing.

4. Rendah Kolesterol

Selain kandungan lemak rendah, daging kambing juga rendah jumlah kolesterol. Sebenarnya, daripada daging, ayam, domba dan daging lembu, kambing mempunyai bilangan kolesterol paling rendah. Untuk setiap 85g daging kambing, terdapat sekitar 63mg kolesterol. Daging lembu mempunyai 73mg kolesterol sementara ayam mempunyai 76mg setiap 85g hidangan. Daging kambing mempunyai kadar lemak, lemak tepu dan kolesterol keseluruhan yang lebih rendah daripada daging lain yang lebih biasa seperti Daging Sapi dan Domba.

5. Kambing Tinggi Protein

Di sisi protein, Kambing menawarkan sekitar 23 gram protein setiap 85g hidangan. Daging kambing, seperti banyak jenis daging merah, adalah sumber protein yang kaya yang membantu menjaga kesihatan otot. Ia mempunyai profil asid amino penting yang serupa dengan profil ayam, daging lembu dan sebagainya. Semua ini bermaksud bahawa kambing adalah daging tanpa lemak yang menyediakan semua asid amino penting tanpa menambahkan kalori yang tidak diperlukan.

6. Kaya Dengan Kalsium & Kalium.

Daging kambing juga kaya dengan kalsium dan kalium. Untuk setiap 100g daging kambing, anda melihat sekitar 385mg kalium. Untuk jumlah daging lembu yang sama, anda akan dapati sekitar 316mg kalium sementara ayam hanya mempunyai 223mg. Kalium tentu saja bagus untuk mengekalkan tekanan darah yang sihat dan untuk memastikan kesihatan perapian. Ia membantu mengatur keseimbangan cecair dan merupakan salah satu mineral terpenting untuk sistem saraf badan.

7. Dikemas Dengan Vitamin

Beralih ke vitamin, daging kambing mempunyai Vitamin B6 & Vitamin B12 yang tinggi. Vitamin B6 melakukan pelbagai fungsi dalam badan dan sangat serba boleh. Vitamin B12 memainkan peranan penting dalam penghasilan sel darah merah dalam tubuh serta menjaga sistem saraf berfungsi dengan baik. Daging kambing juga mempunyai beberapa mikronutrien yang bagus untuk tubuh. Nutrien seperti selenium dan kolin, yang merupakan antioksidan kuat yang mengurangkan risiko terkena barah dan penyakit jantung.

8. Tahap Besi Tinggi

Tahap zat besi yang terdapat dalam daging kambing mengalahkan semua daging lain yang lebih biasa yang kita konsumsi secara berkala. Untuk sekitar 85 gram daging kambing, anda melihat 3.3mg zat besi. Jumlah ini menggandakan ayam 1.5mg dan mengalahkan daging lembu 2.9mg.

9. Natrium Rendah

Akhirnya, daging kambing mempunyai kadar natrium yang sangat rendah, terutama jika dibandingkan dengan ayam dan daging lembu. Kandungan natrium yang rendah menjadikan kambing menjadi daging merah sempurna bagi sesiapa yang ingin mengurangkan penggunaan natriumnya, tetapi tidak mengorbankan rasa atau tekstur.

Manakala bagi penggemar daging kambing perap, produk yang sedang viral di pasaran sekarang, anataranya adalah kambing perap Mamasab. Bagi mereka yang tinggal di sekitar Alor Setar, bolehlah mendapatkan stok kambing perap di outlet Mamasab Alor Setar yang terletak di Jalan Putra Alor Setar.

Leave a Reply

Your email address will not be published.